Визначення терміну «Складові частини бюджету»
Складові частини бюджету
Бюджет може складатися із загального та спеціального фондів.
Складовими частинами загального фонду бюджету є:
1) всі доходи бюджету, крім тих, що призначені для зарахування до спеціального фонду бюджету;
2) всі видатки бюджету, що здійснюються за рахунок надходжень загального фонду бюджету;
3) кредитування бюджету (повернення кредитів до бюджету без визначення цільового спрямування та надання кредитів з бюджету, що здійснюється за рахунок надходжень загального фонду бюджету);
4) фінансування загального фонду бюджету.
Складовими частинами спеціального фонду бюджету є:
1) доходи бюджету (включаючи власні надходження бюджетних установ), які мають цільове спрямування;
2) видатки бюджету, що здійснюються за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету (у тому числі власних надходжень бюджетних установ);
3) кредитування бюджету (повернення кредитів до бюджету з визначенням цільового спрямування та надання кредитів з бюджету, що здійснюється за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету);
4) фінансування спеціального фонду бюджету.
Власні надходження бюджетних установ отримуються додатково до коштів загального фонду бюджету і включаються до спеціального фонду бюджету. При цьому надходження бюджетних установ у вигляді майна (активів) в натуральній формі, отримане від інших бюджетних установ, які відповідно до законодавства виконують функції з управління об’єктами державної (комунальної) власності, у межах відповідного бюджету, не є власними надходженнями таких бюджетних установ.
Власні надходження бюджетних установ поділяються на такі групи:
перша група - надходження від плати за послуги, що надаються бюджетними установами згідно із законодавством;
друга група - інші джерела власних надходжень бюджетних установ.
У складі першої групи виділяються такі підгрупи:
підгрупа 1 - плата за послуги, що надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю;
підгрупа 2 - надходження бюджетних установ від додаткової (господарської) діяльності;
підгрупа 3 - плата за оренду майна бюджетних установ, що здійснюється відповідно до Закону України "Про оренду державного та комунального майна";
підгрупа 4 - надходження бюджетних установ від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна).
У складі другої групи виділяються такі підгрупи:
підгрупа 1 - благодійні внески, гранти та дарунки;
підгрупа 2 - надходження, що отримують бюджетні установи від підприємств, організацій, фізичних осіб та від інших бюджетних установ для виконання цільових заходів, у тому числі заходів з відчуження для суспільних потреб земельних ділянок та розміщених на них інших об’єктів нерухомого майна, що перебувають у приватній власності фізичних або юридичних осіб;
підгрупа 3 - надходження, що отримують державні і комунальні заклади професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти від розміщення на депозитах тимчасово вільних бюджетних коштів, отриманих за надання платних послуг, якщо таким закладам законом надано відповідне право; надходження, що отримують державні і комунальні заклади фахової передвищої та вищої освіти, наукові установи та заклади культури як відсотки, нараховані на залишок коштів на поточних рахунках, відкритих у банках державного сектору для розміщення власних надходжень, отриманих як плата за послуги, що надаються ними згідно з основною діяльністю, благодійні внески та гранти.
Власні надходження бюджетних установ використовуються (з урахуванням частини дев'ятої статті 51 цього Кодексу) на:
покриття витрат, пов'язаних з організацією та наданням послуг, що надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю (за рахунок надходжень підгрупи 1 першої групи);
організацію додаткової (господарської) діяльності бюджетних установ (за рахунок надходжень підгрупи 2 першої групи);
утримання, облаштування, ремонт та придбання майна бюджетних установ (за рахунок надходжень підгрупи 3 першої групи);
ремонт, модернізацію чи придбання нових необоротних активів та матеріальних цінностей, покриття витрат, пов'язаних з організацією збирання і транспортування відходів і брухту на приймальні пункти (за рахунок надходжень підгрупи 4 першої групи);
господарські потреби бюджетних установ, включаючи оплату комунальних послуг і енергоносіїв (за рахунок надходжень підгруп 2 і 4 першої групи);
організацію основної діяльності бюджетних установ (за рахунок надходжень підгруп 1 та 3 другої групи);
виконання відповідних цільових заходів (за рахунок надходжень підгрупи 2 другої групи).
Розподіл бюджету на загальний та спеціальний фонди, їх складові частини визначаються виключно цим Кодексом та законом про Державний бюджет України.
Підставою для рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної місцевої ради про створення спеціального фонду у складі місцевого бюджету може бути виключно цей Кодекс та закон про Державний бюджет України.
Передача коштів між загальним та спеціальним фондами бюджету дозволяється тільки в межах бюджетних призначень шляхом внесення змін до закону про Державний бюджет України, прийняття рішення про місцевий бюджет або про внесення змін до нього (крім випадку, передбаченого частиною другою статті 57 цього Кодексу).
Платежі за рахунок спеціального фонду бюджету здійснюються в межах коштів, що фактично надійшли до цього фонду на відповідну мету (з дотриманням вимог частини другої статті 57 цього Кодексу), якщо цим Кодексом та/або законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) не встановлено інше.
Створення позабюджетних фондів органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування та іншими бюджетними установами не допускається. Відкриття позабюджетних рахунків для розміщення бюджетних коштів (включаючи власні надходження бюджетних установ) органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування та іншими бюджетними установами забороняється, крім випадків, передбачених частиною восьмою статті 16 та частиною другою статті 78 цього Кодексу, а також крім розміщення закордонними дипломатичними установами України бюджетних коштів на поточних рахунках іноземних банків, розміщення на поточних рахунках у банках державного сектору власних надходжень державних і комунальних закладів фахової передвищої та вищої освіти, наукових установ та закладів культури, отриманих як плата за послуги, що надаються ними згідно з основною діяльністю, благодійні внески та гранти, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, розміщення закладами професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти на депозитах тимчасово вільних бюджетних коштів, отриманих за надання платних послуг, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, якщо таким закладам законом надано відповідне право, та розміщення на рахунках банків надходжень, визначених пунктом 1 частини третьої статті 15, пунктом 13 частини третьої статті 29 та пунктом 12 частини першої статті 69-1 цього Кодексу, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Звітні показники щодо бюджетного відшкодування податку на додану вартість, планові і звітні показники щодо повернення кредитів до бюджету, погашення боргу, розміщення бюджетних коштів на депозитах, придбання цінних паперів, забезпечення встановленого розміру оборотного залишку бюджетних коштів та інші відповідні показники, визначені Міністерством фінансів України, обов'язково відображаються з від'ємним значенням.
Словник створено і підтримується за допомогою ipLex – сучасної бази даних нормативно-правової, судової та довідкової інформації
30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту» на мiсяць безкоштовно!Спробувати
Останні новини
- Тимчасово звільнені від сплати екологічного податку на період дії воєнного стану платники, об’єкти яких розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф24.10.20257
- РК може бути зареєстровано у ЄРПН лише після реєстрації ПН, до якої його складено. А ПН до прийняття рішення щодо відновлення реєстрації має статус ПН, реєстрацію в ЄРПН якої зупинене. Тому складання такого розрахунку до неї не може бути здійснено24.10.202513
- Уряд ухвалив рішення, яке впроваджує автоматичне продовження відстрочок, цифровий формат оформлення та можливість подавати документи через ЦНАП. Ці зміни запрацюють з 1 листопада. З цієї ж дати паперова довідка про відстрочку буде вже не потрібнаВажливо24.10.2025603
- Сплата ПДФО, утриманого із заробітної плати найманих працівників такого підрозділу, здійснюється до бюджету за новим місцезнаходженням з дати взяття на облік у такому контролюючому органі24.10.20255
- Суми заробітної плати, які виплачує підприємство учням та слухачам учбових закладів при проходженні ними виробничої практики, є базою для нарахування єдиного внеску, який, у цьому випадку, нараховує підприємство24.10.20257
- Якщо податковий агент під час припинення провів остаточний розрахунок із працівниками посеред місяця, він зобов’язаний подати єдину звітність з ПДФО, ВЗ та ЄСВ до завершення таких процедур, тобто до закінчення звітного місяця24.10.202514
- ДПС бореться з тіньовою зайнятістю в торгівлі: понад 1,7 тис. платників оперативно усунули порушенняЗа результатами аналізу податкової звітності за червень 2025 року ДПС виявила 3,5 тисячі СГ, в яких кількість активних РРО/ПРРО більш ніж на дві одиниці перевищувала кількість офіційно оформлених працівників24.10.202514
- Чому рахунок можуть арештувати? Як користуватися коштами під час арешту? Які рахунки не можна арештовувати? До яких коштів не може бути звернено стягнення?24.10.202534
- За даними Держпродспоживслужби, з 1 листопада 2025 року буде припинено видачу фітосанітарних сертифікатів та фітосанітарних сертифікатів на реекспорт у паперовій формі для країн ЄС24.10.202510
- Протягом січня – вересня поточного року громадяни задекларували до повернення з бюджету 565,1 млн грн податкової знижки. Порівняно з відповідним періодом минулого року це на 104,1 млн грн більше24.10.20257
- Експерт навела правила прозорого збору коштів для фондів і волонтерів: офіційні рахунки, публічні звіти, чіткі цілі переказів і збереження документів24.10.2025160
- У новій редакції викладено Критерії, за якими здійснюється визначення підприємства, установи, організації, що мають важливе значення для забезпечення потреб територіальної громади, для Хмельницької області24.10.202533
- У жовтні 2024 року Мінфін Наказом №495 затвердив механізм формування та оприлюднення Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства. І ось Наказом від 29.08.2025 №445 Мінфін вносить зміни до цих правилАналітика24.10.20254 273
- Прийнятим у І читанні законопроєктом передбачено поширення трудових гарантій мобілізованих працівників на військовослужбовців базової військової служби. До того ж така служба буде включена у перелік періодів, що зараховуються до стажу для надання відпусток24.10.202521
- Оприлюднено проєкт наказу Мінфіну про зміни до НП(С)БО 101, 102 та 103, якими уточнюється визначення групи для консолідованої звітності та порядок відображення фінінвестицій у бухобліку й звітності держсектору24.10.202513
- За рішенням НКЦПФР товарні біржі повинні будуть подавати фінансову та аудиторську звітність у форматі XBRL. Але перехід на подання звітності у форматі XBRL відбуватиметься поступово24.10.202514
- Пенсійний фонд затвердив Порядок розгляду органами ПФУ скарг на рішення, прийняті за результатами проведених перевірок правильності використання страхувальниками коштів загальнообов'язкового державного соціального страхування24.10.202564
- Уряд оновлює критерії визначення критично важливих підприємств. Усіх їх зібрали у зручних таблицях. Станом на 24.10.2025 додано нові критерії для Хмельницької області24.10.202531 7058
- Попит на корпоративні кредити зріс і зростатиме далі на всі види позик, крім валютних. Банки очікують на подальше збільшення обсягів кредитування бізнесу24.10.20259
- Якщо пільговик подав заяву та підтвердні документи після 1 травня поточного року, пільга із земельного податку почне діяти лише з наступного податкового (звітного) року24.10.202516
