Визначення терміну «Джерела сплати грошових зобовязань або погашення податкового боргу платника податків»

Джерела сплати грошових зобов'язань або погашення податкового боргу платника податків
Джерелами самостійної сплати грошових зобов'язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.
Джерелом самостійної сплати грошових зобов’язань з податку на додану вартість є суми коштів, джерела яких зазначені в абзаці першому цього пункту та обліковуються в системі електронного адміністрування податку на додану вартість. У разі сплати податкових зобов’язань, що виникли до 1 липня 2015 року, та/або погашення податкового боргу за податковими зобов’язаннями, що виникли до 1 липня 2015 року, перерахування коштів до бюджету здійснюється безпосередньо з поточних рахунків платника податків, відкритих у банках.
Сплату грошових зобов’язань або погашення податкового боргу платника податків з відповідного платежу може бути здійснено також:
а) за рахунок надміру сплачених сум такого платежу (без заяви платника);
б) за рахунок помилково та/або надміру сплачених сум з інших платежів (на підставі відповідної заяви платника) до відповідних бюджетів з урахуванням особливостей, визначених у пункті 43.4- 1 статті 43 цього Кодексу;
в) за рахунок суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість (на підставі відповідної заяви платника) до Державного бюджету України".
Не можуть бути джерелом погашення податкового боргу, крім погашення податкового боргу з податку на додану вартість (крім податкового боргу, що виник до 1 липня 2015 року), кошти на рахунку платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість. Для погашення такого податкового боргу за рахунок коштів на рахунку платника податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість центральний орган виконавчої влади, що реалізує податкову політику, за умови наявності підстав, передбачених статтею 95 цього Кодексу, надсилає центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, у якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, реєстр, у якому зазначаються найменування платника податків, податковий та індивідуальний податковий номер платника податків та сума податкового боргу, що підлягає перерахуванню до бюджету (крім сум податкового боргу за податковими зобов’язаннями з податку на додану вартість, що підлягали сплаті до державного бюджету та за якими сформовано реєстр для перерахування коштів до державного бюджету з рахунка у системі електронного адміністрування відповідно до пункту 200.2 статті 200 цього Кодексу). Порядок формування та надсилання центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, такого реєстру визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.
Не можуть бути використані як джерела погашення податкового боргу платника податків:
майно платника податків, надане ним у заставу іншим особам (на час дії такої застави), якщо така застава зареєстрована згідно із законом у відповідних державних реєстрах до моменту виникнення права податкової застави;
майно, яке належить на правах власності іншим особам та перебуває у володінні або користуванні платника податків, у тому числі (але не виключно) майно, передане платнику податків у лізинг, оренду, схов (відповідальне зберігання), ломбардний схов, на комісію (консигнацію); давальницька сировина, надана підприємству для переробки, крім її частини, що надається платнику податків як оплата за такі послуги, а також майно інших осіб, прийняті платником податків у заставу чи заклад, довірче та будь-які інші види агентського управління;
майнові права інших осіб, надані платнику податків у користування або володіння, а також немайнові права, у тому числі права інтелектуальної (промислової) власності, передані в користування такому платнику податків без права їх відчуження;
Кошти кредитів або позик, наданих платнику податків кредитно-фінансовою установою, що обліковуються на позичкових рахунках, відкритих такому платнику податків, суми акредитивів, що виставлені на ім'я платника податків, але не відкриті, суми авансових платежів та попередньої оплати за контрактами підприємств суднобудівної промисловості (клас 35.11 група 35 КВЕД ДК 009:2005), отримані від замовників морських та річкових суден та інших плавучих засобів;
майно, включене до складу цілісних майнових комплексів державних підприємств, які не підлягають приватизації, у тому числі казенних підприємств. Порядок віднесення майна до такого, що включається до складу цілісного майнового комплексу державного підприємства, встановлюється Фондом державного майна України;
майно, вільний обіг якого заборонено згідно із законодавством України;
майно, що не може бути предметом застави відповідно до Закону України "Про заставу";
кошти інших осіб, надані платнику податків у вклад (депозит) або довірче управління, а також власні кошти юридичної особи, що використовуються для виплат заборгованості з основної заробітної плати за фактично відпрацьований час фізичним особам, які перебувають у трудових відносинах з такою юридичною особою.
Посадові особи, у тому числі державні виконавці, які прийняли рішення про використання майна, визначеного пунктом 87.3 цієї статті, як джерела погашення грошового зобов'язання або податкового боргу платника податків несуть відповідальність відповідно до закону.
У разі якщо здійснення заходів щодо погашення податкового боргу платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, не привело до повного погашення суми податкового боргу або у разі недостатності у платника коштів для погашення податкового боргу, контролюючий орган визначає дебіторську заборгованість платника податків, строк погашення якої настав, джерелом погашення податкового боргу такого платника податків.
Контролюючий орган укладає з платником податків договір щодо переведення права вимоги такої дебіторської заборгованості. Така дебіторська заборгованість продовжує залишатися активом платника податків, що має податковий борг, про що зазначається в договорі між платником податків і контролюючим органом, та повинна бути відповідним чином розкрита в примітках до фінансової звітності.
Податковий борг продовжує обліковуватися за платником податків, у якого він виник, до надходження коштів до бюджету за рахунок стягнення цієї дебіторської заборгованості. Контролюючий орган повідомляє платнику податків про таке надходження в п’ятиденний строк з дня отримання відповідного документа.
У разі відмови платника податків, що має податковий борг, від укладення з контролюючим органом договору щодо переведення права вимоги дебіторської заборгованості такий контролюючий орган звертається до суду щодо зобов’язання платника податків укласти зазначений договір.
У разі відсутності у платника податків, що є філією, відокремленим підрозділом юридичної особи, майна, достатнього для погашення його грошового зобов'язання або податкового боргу, джерелом погашення грошового зобов'язання або податкового боргу такого платника податків є майно такої юридичної особи, на яке може бути звернено стягнення згідно з цим Кодексом.
Порядок застосування пунктів 87.5 і 87.6 цієї статті визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Забороняється будь-яка уступка грошового зобов'язання або податкового боргу платника податків третім особам. Положення цього пункту не поширюються на випадки, коли гарантами повного та своєчасного погашення грошових зобов'язань платника податків є інші особи, якщо таке право передбачено цим Кодексом.
Додатково до джерел, визначених у пункті 87.1 цієї статті, джерелом погашення податкового боргу банків, небанківських фінансових установ, у тому числі страхових організацій, можуть бути кошти, незалежно від джерел їх походження та без застосування обмежень, визначених у підпунктах 87.3.4 та 87.3.8 пункту 87.3 цієї статті, у сумі, яка не перевищує суму їх власного капіталу (без урахування страхових та прирівняних до них обов'язкових резервів, сформованих відповідно до закону). Визначення розміру власного капіталу здійснюється відповідно до законодавства України.
У разі наявності у платника податків податкового боргу контролюючі органи зобов'язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків. У такому ж порядку відбувається зарахування коштів, що надійдуть у рахунок погашення податкового боргу платника податків відповідно до статті 95 цього Кодексу або за рішенням суду у випадках, передбачених законом.
Спрямування коштів платником податків на погашення грошового зобов'язання перед погашенням податкового боргу забороняється, крім випадків спрямування цих коштів на виплату заробітної плати та єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
З моменту винесення судом ухвали про порушення провадження у справі про банкрутство платника податків порядок погашення грошових зобов’язань, які включені до конкурсних кредиторських вимог контролюючих органів до такого боржника, визначається згідно з Кодексом України з процедур банкрутства без застосування норм цього Кодексу.
Орган стягнення звертається до суду з позовом про стягнення суми податкового боргу платника податку - фізичної особи. Стягнення податкового боргу за рішенням суду здійснюється державною виконавчою службою відповідно до закону про виконавче провадження.
У разі якщо податковий борг виник за операціями, що виконувалися в межах договорів про спільну діяльність, джерелом погашення такого податкового боргу є майно платників податків, що є учасниками такого договору.
У разі несплати протягом 240 календарних днів з дня вручення платнику податків податкової вимоги суми податкового боргу, що перевищує 1 мільйон гривень, контролюючий орган може звернутися до суду за встановленням тимчасового обмеження у праві виїзду керівника юридичної особи або постійного представництва нерезидента-боржника за межі України - до погашення такого податкового боргу.
Вимоги абзацу першого цього пункту не застосовується у разі наявності зобов’язання держави щодо повернення юридичній особі або постійному представництву нерезидента-боржника помилково та/або надміру сплачених ним грошових зобов’язань, бюджетного відшкодування податку на додану вартість, якщо загальна сума непогашеної заборгованості держави перед боржником дорівнює або перевищує суму податкового боргу такого боржника.
Тимчасове обмеження у праві виїзду керівника юридичної особи або постійного представництва нерезидента-боржника за межі України встановлюється як забезпечувальний захід виконання судового рішення або рішення керівника контролюючого органу про стягнення суми податкового боргу.
У разі запровадження тимчасового обмеження у праві виїзду керівника юридичної особи або постійного представництва нерезидента-боржника за межі України згідно з рішенням суду, яке набрало законної сили, контролюючий орган не пізніше наступного робочого дня з дня отримання рішення суду:
інформує про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони державного кордону, в порядку обміну інформацією, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, спільно з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони державного кордону;
розміщує відповідну інформацію в Реєстрі керівників платників податків - боржників.
Не пізніше наступного робочого дня з дня зарахування коштів на відповідний рахунок органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, та/або в інших випадках погашення податкового боргу в сумі, зазначеній у рішенні суду станом на дату прийняття такого рішення суду, або у разі отримання інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про зміну керівника юридичної особи або постійного представництва нерезидента-боржника, або у разі початку судових процедур у справах про банкрутство стосовно такого боржника контролюючий орган:
інформує про зазначене центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони державного кордону, в порядку обміну інформацією, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, спільно з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони державного кордону, що є підставою для скасування встановленого тимчасового обмеження у праві виїзду керівника юридичної особи або постійного представництва нерезидента-боржника за межі України;
розміщує відповідну інформацію в Реєстрі керівників платників податків - боржників.
Закінчення дії тимчасового обмеження у праві виїзду керівника юридичної особи або постійного представництва нерезидента-боржника здійснюється у разі погашення суми податкового боргу, зазначеної у рішенні суду, у зв’язку з якою було застосовано таке обмеження, або у разі отримання інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про зміну керівника юридичної особи або постійного представництва нерезидента-боржника, або у разі початку судових процедур у справах про банкрутство стосовно такого боржника.
ПОДАТКОВИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ (ст.87) м. Київ, 2 грудня 2010 року N 2755-VІ
Словник створено і підтримується за допомогою ipLex – сучасної бази даних нормативно-правової, судової та довідкової інформаці
30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Головні новини для бухгалтера

Які податкові зміни заплановані на 2025 - 2027 роки: аналіз бюджетної декларації від КМУ
Які податкові зміни заплановані на 2025 - 2027 роки: аналіз бюджетної декларації від КМУ
За бюджетною декларацією одним із пріоритетів податкової політики у короткостроковій перспективі стане розширення поточної бази оподаткування ВЗ (перегляд розміру збору, кола його платників, бази та об’єктів оподаткування)
Сьогодні 13:531 086
19 липня – останній день сплати ЄСВ ФОПами за ІІ квартал 2024 року
19 липня – останній день сплати ЄСВ ФОПами за ІІ квартал 2024 року
19 липня – граничний день для ФОПів зі сплати ЄСВ за ІІ квартал. Сума для сплати вже становить 5280 грн. Але через війну всі ФОПи мають право не сплачувати ЄСВ. Нагадаємо чинні правила
Сьогодні 11:43125
«Дебет-Кредит» за тиждень. Найкоротші бухгалтерські новини за 24 - 30 червня
«Дебет-Кредит» за тиждень. Найкоротші бухгалтерські новини за 24 - 30 червня
Нові строки перевірок ДПС з бюджетного відшкодування ПДВ; оновлення плану-графіка перевірок юросіб на 2024 рік; нові довідники податкових пільг; зміни до ПКУ та МКУ щодо експорту сільгосптоварів та нової форми ПН та ще з десяток змін і подій липня
Сьогодні 08:301 628
1 липня – останній день сплати податків за травень
1 липня – останній день сплати податків за травень
За даними ДПС, 1 липня є граничним терміном сплати податкових зобов’язань за травень 2024 року. Але ті, хто поки що не має можливості сплатити податки та підтвердили це, зможуть сплатити після закінчення війни
Сьогодні 08:262 8413
Знову оновлено Перелік ТОТ та територій бойових дій
Знову оновлено Перелік ТОТ та територій бойових дій
Мінреінтеграції регулярно оновлює Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні. У червні зміни внесено щодо Донецької області
28.06.2024288 17844
Увага! З 28 червня діють нові довідники податкових пільг
Увага! З 28 червня діють нові довідники податкових пільг
ДПСУ оприлюднила нові довідники податкових пільг №124/1 та №124/2 (станом на 28.06.2024). У них надано перелік пільг із податку на прибуток, плати за землю, ПДВ, акцизного податку, податку на нерухомість, місцевих податків та зборів
28.06.20241 155
ДПСУ традиційно оновила план-графік перевірок юросіб на 2024 рік
ДПСУ традиційно оновила план-графік перевірок юросіб на 2024 рік
Станом на 28.06.2024 оновлено розділи I та II плану-графіка, які стосуються перевірок юридичних осіб та фінансових установ, постійних представництв та представництв нерезидентів. Згідно з ними цього року податківці планують провести 2293 перевірки юросіб
28.06.20245 521
Нові правила реєстрації ПН з 1 липня для експорту окремих сільгосптоварів: розʼяснення від ДПС
Нові правила реєстрації ПН з 1 липня для експорту окремих сільгосптоварів: розʼяснення від ДПС
За Законом №3706 експорт окремих видів сільгосптоварів може здійснюватися лише зареєстрованими платниками ПДВ. Але режим експортного забезпечення має ще затвердити КМУ. Тож до цього моменту для всіх товарів діють загальні правила експорту
27.06.20242 9272
В Україні звільнятимуть за колабораціонізм: опубліковано Закон
В Україні звільнятимуть за колабораціонізм: опубліковано Закон
Опублікованим Законом №3768 запроваджується поняття «правил поведінки на підприємстві, в установі, організації» як додаткова складова правил внутрішнього трудового розпорядку, а також нові підстави розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця
27.06.20244 4361
Як працюватимемо та відпочиватимемо у липні 2024 року?
Як працюватимемо та відпочиватимемо у липні 2024 року?
З 2022 року у липні маємо нове свято – День Української Державності. Щоправда, у 2023 році його перенесено з 28 на 15 липня. За КЗпП цей день був би вихідним. Але через війну ці правила не діють
27.06.20241 8592
Що не так з  розглядом скарг на відмову в реєстрації ПН/РК у формі відеоконференції?
Що не так з розглядом скарг на відмову в реєстрації ПН/РК у формі відеоконференції?
За позицією бізнесу, строк розгляду скарг у 30 к. дн. у разі виявлення бажання взяти участь у розгляді скарги є необгрунтованим i фактично призведе до відмови платників податків від участі у розгляді скарг у режимі відеоконференції
24.06.20241 679
«Дебет-Кредит» за тиждень. Найкоротші бухгалтерські новини за 17 - 23 червня
«Дебет-Кредит» за тиждень. Найкоротші бухгалтерські новини за 17 - 23 червня
Зміни до ПКУ через запровадження «клубу білого бізнесу»; нові правила розгляду скарг на відмову в реєстрації ПН/РК; зміни у Порядку заповнення єдиної звітності – при звітуванні за ІІ квартал; QR-код військово-облікового документа: його зміст та скільки дійсний
24.06.20244 143
QR-код військово-облікового документу: який його зміст та скільки буде дійсним?
QR-код військово-облікового документу: який його зміст та скільки буде дійсним?
Урядом внесено зміни до Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів. Ці зміни стосуються використання QR-коду військово-облікового документу та почали діяти з 18 червня
20.06.20244 3737
З 1 липня діятимуть Закони про зміни до ПКУ та МКУ щодо експорту сільгосптоварів та нової форми ПН
З 1 липня діятимуть Закони про зміни до ПКУ та МКУ щодо експорту сільгосптоварів та нової форми ПН
20 червня в "Голосі України" опубліковано Закони №3706 та №3707 щодо боротьби з «чорним зерном» та неповерненням валютної виручки. Законом №3706 також передбачено скасування штрафів за неподання звітів щодо КІК та впровадження нових реквізитів ПН
20.06.20245 1142
УВАГА! Зміни до Порядку щодо єдиної звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ слід застосовувати при поданні за ІІ квартал
УВАГА! Зміни до Порядку щодо єдиної звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ слід застосовувати при поданні за ІІ квартал
Зокрема, нові ознаки доходів: 210 (допомога по частковому безробіттю), 211 (компенсація за пошкоджену нерухомість під час війни), а також редакційні правки щодо ознак доходів – 111, 112, 156, 189, 193 слід використовувати при звітуванні за ІІ квартал 2024 року
20.06.202418 8023
Зміни до ПКУ через запровадження клубу білого бізнесу: прийнято Закон
Зміни до ПКУ через запровадження клубу білого бізнесу: прийнято Закон
ВРУ прийняла у ІІ читанні та в цілому законопроєкт №11084 про особливості податкового адміністрування під час війни для платників з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства
19.06.20246 4109
 Нові правила ліцензування підакцизних товарів: прийнято закон
Нові правила ліцензування підакцизних товарів: прийнято закон
18 червня ВРУ прийняла у ІІ читанні законопроєкт №10346. Згідно з ним спрощується процедура отримання ліцензій для підакцизних товарів та запроваджується е-форма ліцензій на підакцизні товари
19.06.20243 269
Як розглядатимуться скарги на відмову в реєстрації ПН/РК у формі відеоконференції: аналіз постанови КМУ
Як розглядатимуться скарги на відмову в реєстрації ПН/РК у формі відеоконференції: аналіз постанови КМУ
З 16 червня платник ПДВ, який подав скаргу, зможе брати участь у розгляді матеріалів скарги особисто або через свого представника в режимі відеоконференції для надання усних пояснень. Зверніть увагу: форми скарг оновлено!
17.06.20241 734
«Дебет-Кредит» за тиждень. Найкоротші бухгалтерські новини за 10 - 16 червня
«Дебет-Кредит» за тиждень. Найкоротші бухгалтерські новини за 10 - 16 червня
Порядок е-бронювання через «Дію»; новий обов’язок для роботодавців – інформувати ПФУ про рух працівників; оновлені порядки призову на військову службу та ведення військового обліку; нюанси індексації зарплати у червні та липні та зниження облікової ставки НБУ
17.06.20244 643
20 червня – останній день подання податкової звітності за травень
20 червня – останній день подання податкової звітності за травень
Нагадуємо, що четвер, 20 червня, є граничним терміном для подання звітності за травень до ДПС. Але виконати свій обов'язок можна й після війни, якщо поки що немає такої можливості
17.06.20243 109