Визначення терміну «Адміністративний арешт майна платника податків»

Адміністративний арешт майна платника податків
Адміністративний арешт майна платника податків (далі - арешт майна) є винятковим способом забезпечення виконання платником податків його обов'язків, визначених законом.
Арешт майна може бути застосовано, якщо з'ясовується одна з таких обставин:
платник податків порушує правила відчуження майна, що перебуває у податковій заставі;
фізична особа, яка має податковий борг, виїжджає за кордон;
платник податків відмовляється від проведення документальної або фактичної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або від допуску посадових осіб контролюючого органу;
відсутні дозволи (ліцензії) на здійснення господарської діяльності, а також у разі відсутності реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій, зареєстрованих у встановленому законодавством порядку, крім випадків, визначених законодавством;
відсутня реєстрація особи як платника податків у контролюючому органі, якщо така реєстрація є обов'язковою відповідно до цього Кодексу, або коли платник податків, що отримав податкове повідомлення або має податковий борг, вчиняє дії з переведення майна за межі України, його приховування або передачі іншим особам;
платник податків відмовляється від проведення перевірки стану збереження майна, яке перебуває у податковій заставі;
платник податків не допускає податкового керуючого до складення акта опису майна, яке передається в податкову заставу;
платник податків (його посадові особи або особи, які здійснюють готівкові розрахунки та/або провадять діяльність, що підлягає ліцензуванню) відмовляється від проведення відповідно до вимог цього Кодексу інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів (зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки).;
нерезидент розпочинає та/або здійснює господарську діяльність через постійне представництво на території України без взяття на податковий облік, що підтверджується актом перевірки.
Арешт майна полягає у забороні платнику податків вчиняти щодо свого майна, яке підлягає арешту, дії, зазначені у пункті 94.5 цієї статті.
Арешт може бути накладено контролюючим органом на будь-яке майно платника податків, крім майна, на яке не може бути звернено стягнення відповідно до закону, та коштів на рахунку платника податків.
Арешт майна може бути повним або умовним.
Повним арештом майна визнається заборона платнику податків на реалізацію прав розпорядження або користування його майном. У цьому випадку ризик, пов'язаний із втратою функціональних чи споживчих якостей такого майна, покладається на орган, який прийняв рішення про таку заборону.
Умовним арештом майна визнається обмеження платника податків щодо реалізації прав власності на таке майно, який полягає в обов'язковому попередньому отриманні дозволу керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу на здійснення платником податків будь-якої операції з таким майном. Зазначений дозвіл може бути виданий керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу, якщо за висновком податкового керуючого здійснення платником податків окремої операції не призведе до збільшення його податкового боргу або до зменшення ймовірності його погашення.
Керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу за наявності однієї з обставин, визначених у пункті 94.2 цієї статті, приймає рішення про застосування арешту майна платника податків, яке надсилається:
платнику податків з вимогою тимчасово зупинити відчуження його майна;
іншим особам, у володінні, розпорядженні або користуванні яких перебуває майно такого платника податків, з вимогою тимчасово зупинити його відчуження.
Арешт коштів на рахунку платника податків здійснюється виключно на підставі рішення суду шляхом звернення контролюючого органу до суду.
Звільнення коштів з-під арешту банк або інша фінансова установа здійснює за рішенням суду.
Арешт майна може бути також застосований до товарів, які виготовляються, зберігаються, переміщуються або реалізуються з порушенням правил, визначених митним законодавством України чи законодавством з питань оподаткування акцизним податком, та товарів, у тому числі валютних цінностей, які продаються з порушенням порядку, визначеного законодавством, якщо їх власника не встановлено.
У цьому випадку службові (посадові) особи контролюючих органів або інших правоохоронних органів відповідно до їх повноважень тимчасово затримують таке майно із складенням протоколу, який повинен містити відомості про причини такого затримання з посиланням на порушення конкретної законодавчої норми; опис майна, його родових ознак і кількості; відомості про особу (особи), в якої було вилучено такі товари (за їх наявності); перелік прав та обов'язків таких осіб, що виникають у зв'язку з таким вилученням. Форма зазначеного протоколу затверджується Кабінетом Міністрів України.
Керівник підрозділу правоохоронного органу, у підпорядкуванні якого перебуває службова (посадова) особа, яка склала протокол про тимчасове затримання майна, зобов'язаний невідкладно поінформувати керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, на території якого здійснено таке затримання, з обов'язковим врученням примірника протоколу.
На підставі відомостей, зазначених у протоколі, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення про накладення арешту на таке майно або відмову в ньому шляхом неприйняття такого рішення.
Рішення про накладення арешту на майно повинне бути прийняте до 24 години робочого дня, що настає за днем складення протоколу про тимчасове затримання майна, але коли відповідно до законодавства України контролюючий орган закінчує роботу раніше, то такий строк закінчується на час такого закінчення роботи.
У разі якщо рішення про арешт майна не приймається протягом зазначеного строку, майно вважається звільненим з-під режиму тимчасового затримання, а посадові чи службові особи, які перешкоджають такому звільненню, несуть відповідальність відповідно до закону.
При накладенні арешту на майно у випадках, визначених пунктом 94.7 цієї статті, рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу невідкладно вручається особі (особам, зазначеним у пункті 94.6 цієї статті), зазначеній у протоколі про тимчасове затримання майна, без виконання положень пункту 94.6 цієї статті.
У разі якщо місцезнаходження осіб, зазначених у протоколі про тимчасове затримання майна, не виявлено або коли майно було затримано, а осіб, яким воно належить на праві власності чи інших правах, не встановлено, рішення про арешт майна приймається керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу без вручення його особам, зазначеним у пункті 94.6 цієї статті.
Арешт на майно може бути накладено рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, обґрунтованість якого протягом 96 годин має бути перевірена судом.
Зазначений строк не може бути продовжений в адміністративному порядку, у тому числі за рішенням інших державних органів, крім випадків, коли власника майна, на яке накладено арешт, не встановлено (не виявлено). У цих випадках таке майно перебуває під режимом адміністративного арешту протягом строку, визначеного законом для визнання його безхазяйним, або у разі якщо майно є таким, що швидко псується, - протягом граничного строку, визначеного законодавством. Порядок операцій з майном, власника якого не встановлено, визначається законодавством з питань поводження з безхазяйним майном.
Строк, визначений цим пунктом, не включає добові години, що припадають на вихідні та святкові дні.
Рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу щодо арешту майна може бути оскаржене платником податків в адміністративному або судовому порядку.
У всіх випадках, коли контролюючий орган вищого рівня або суд скасовує рішення про арешт майна, контролюючий орган вищого рівня проводить службове розслідування щодо мотивів прийняття керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу рішення про арешт майна та приймає рішення про притягнення винних до відповідальності відповідно до закону.
При прийнятті рішення про арешт майна банку арешт не може бути накладено на його кореспондентський рахунок.
Платник податків має право на відшкодування збитків та немайнової шкоди, завданих контролюючим органом внаслідок неправомірного застосування арешту майна такого платника податків, за рахунок коштів державного бюджету, передбачених контролюючим органам, згідно із законом. Рішення про таке відшкодування приймається судом.
Функції виконавця рішення про арешт майна платника податків покладаються на податкового керуючого або іншого працівника контролюючого органу, призначеного його керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу. Виконавець рішення про арешт:
надсилає рішення про арешт майна відповідно до пункту 94.6 цієї статті;
організовує опис майна платника податків.
Опис майна платника податків проводиться у присутності його посадових осіб чи їх представників, а також понятих.
У разі відсутності посадових осіб платника податків або їх представників опис його майна здійснюється у присутності понятих.
Для проведення опису майна у разі потреби залучається оцінювач.
Представникам платника податків, майно якого підлягає адміністративному арешту, роз'яснюються їх права та обов'язки.
Понятими не можуть бути працівники контролюючих органів або правоохоронних органів, а також інші особи, участь яких як понятих обмежується Законом України "Про виконавче провадження".
Під час опису майна платника податків особи, які його проводять, зобов'язані пред'явити посадовим особам такого платника податків або їх представникам відповідне рішення про накладення адміністративного арешту, а також документи, які засвідчують їх повноваження на проведення такого опису. За результатами проведення опису майна платника податків складається протокол, який містить опис та перелік майна, що арештовується, із зазначенням назви, кількості, мір ваги та індивідуальних ознак та за умови присутності оцінювача, вартості, визначеної таким оцінювачем. Усе майно, що підлягає опису, пред'являється посадовим особам платника податків або їх представникам і понятим, а за відсутності посадових осіб або їх представників - понятим, для огляду.
Посадова особа контролюючого органу, яка виконує рішення про адміністративний арешт майна платника податків, визначає порядок його збереження та охорони.
Виконання заходів, передбачених пунктами 94.15-94.17 цієї статті, у період з 20-ї години до 9-ї години наступного дня не допускається.
Припинення адміністративного арешту майна платника податків здійснюється у зв'язку з:
відсутністю протягом строку, зазначеного у пункті 94.10, рішення суду про визнання арешту обґрунтованим;
погашенням податкового боргу платника податків;
усуненням платником податків причин застосування адміністративного арешту;
ліквідацією платника податків, у тому числі внаслідок проведення процедури банкрутства;
наданням відповідному контролюючому органу третьою особою належних доказів про належність арештованого майна до об'єктів права власності цієї третьої особи;
скасуванням судом або контролюючим органом рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу про арешт;
прийняттям судом рішення про припинення адміністративного арешту;
пред'явленням платником податків дозволів (ліцензій) на провадження діяльності, а також документа, що підтверджує реєстрацію реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій, здійснену в установленому законодавством порядку, крім випадків, визначених законодавством;
фактичним проведенням платником податків інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, у тому числі зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки;
взяттям контролюючим органом на податковий облік нерезидента на підставі акта перевірки.
У випадках, визначених підпунктами 94.19.2-94.19.4, 94.19.8, 94.19.9, 94.19.10 пункту 94.19 цієї статті, рішення щодо звільнення з-під арешту майна приймається контролюючим органом протягом двох робочих днів, що наступають за днем, коли контролюючому органу стало відомо про виникнення підстав припинення адміністративного арешту.
У разі якщо рішення про звільнення майна з-під арешту прийнято щодо арешту, який було визнано судом обґрунтованим, контролюючий орган повідомляє про своє рішення відповідний суд не пізніше наступного робочого дня.
У разі якщо майно платника податків звільняється з-під адміністративного арешту у випадках, визначених пунктами 94.19.1, 94.19.6, 94.19.7, 94.19.9, повторне накладення адміністративного арешту з підстав накладення першого арешту не дозволяється.
ПОДАТКОВИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ (ст.94) м. Київ, 2 грудня 2010 року N 2755-VІ
Словник створено і підтримується за допомогою ipLex – сучасної бази даних нормативно-правової, судової та довідкової інформаці
30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Головні новини для бухгалтера

Які податкові зміни заплановані на 2025 - 2027 роки: аналіз бюджетної декларації від КМУ
Які податкові зміни заплановані на 2025 - 2027 роки: аналіз бюджетної декларації від КМУ
За бюджетною декларацією одним із пріоритетів податкової політики у короткостроковій перспективі стане розширення поточної бази оподаткування ВЗ (перегляд розміру збору, кола його платників, бази та об’єктів оподаткування)
Сьогодні 13:531 089
19 липня – останній день сплати ЄСВ ФОПами за ІІ квартал 2024 року
19 липня – останній день сплати ЄСВ ФОПами за ІІ квартал 2024 року
19 липня – граничний день для ФОПів зі сплати ЄСВ за ІІ квартал. Сума для сплати вже становить 5280 грн. Але через війну всі ФОПи мають право не сплачувати ЄСВ. Нагадаємо чинні правила
Сьогодні 11:43125
«Дебет-Кредит» за тиждень. Найкоротші бухгалтерські новини за 24 - 30 червня
«Дебет-Кредит» за тиждень. Найкоротші бухгалтерські новини за 24 - 30 червня
Нові строки перевірок ДПС з бюджетного відшкодування ПДВ; оновлення плану-графіка перевірок юросіб на 2024 рік; нові довідники податкових пільг; зміни до ПКУ та МКУ щодо експорту сільгосптоварів та нової форми ПН та ще з десяток змін і подій липня
Сьогодні 08:301 628
1 липня – останній день сплати податків за травень
1 липня – останній день сплати податків за травень
За даними ДПС, 1 липня є граничним терміном сплати податкових зобов’язань за травень 2024 року. Але ті, хто поки що не має можливості сплатити податки та підтвердили це, зможуть сплатити після закінчення війни
Сьогодні 08:262 8413
Знову оновлено Перелік ТОТ та територій бойових дій
Знову оновлено Перелік ТОТ та територій бойових дій
Мінреінтеграції регулярно оновлює Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні. У червні зміни внесено щодо Донецької області
28.06.2024288 18044
Увага! З 28 червня діють нові довідники податкових пільг
Увага! З 28 червня діють нові довідники податкових пільг
ДПСУ оприлюднила нові довідники податкових пільг №124/1 та №124/2 (станом на 28.06.2024). У них надано перелік пільг із податку на прибуток, плати за землю, ПДВ, акцизного податку, податку на нерухомість, місцевих податків та зборів
28.06.20241 155
ДПСУ традиційно оновила план-графік перевірок юросіб на 2024 рік
ДПСУ традиційно оновила план-графік перевірок юросіб на 2024 рік
Станом на 28.06.2024 оновлено розділи I та II плану-графіка, які стосуються перевірок юридичних осіб та фінансових установ, постійних представництв та представництв нерезидентів. Згідно з ними цього року податківці планують провести 2293 перевірки юросіб
28.06.20245 529
Нові правила реєстрації ПН з 1 липня для експорту окремих сільгосптоварів: розʼяснення від ДПС
Нові правила реєстрації ПН з 1 липня для експорту окремих сільгосптоварів: розʼяснення від ДПС
За Законом №3706 експорт окремих видів сільгосптоварів може здійснюватися лише зареєстрованими платниками ПДВ. Але режим експортного забезпечення має ще затвердити КМУ. Тож до цього моменту для всіх товарів діють загальні правила експорту
27.06.20242 9292
В Україні звільнятимуть за колабораціонізм: опубліковано Закон
В Україні звільнятимуть за колабораціонізм: опубліковано Закон
Опублікованим Законом №3768 запроваджується поняття «правил поведінки на підприємстві, в установі, організації» як додаткова складова правил внутрішнього трудового розпорядку, а також нові підстави розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця
27.06.20244 4361
Як працюватимемо та відпочиватимемо у липні 2024 року?
Як працюватимемо та відпочиватимемо у липні 2024 року?
З 2022 року у липні маємо нове свято – День Української Державності. Щоправда, у 2023 році його перенесено з 28 на 15 липня. За КЗпП цей день був би вихідним. Але через війну ці правила не діють
27.06.20241 8602
Що не так з  розглядом скарг на відмову в реєстрації ПН/РК у формі відеоконференції?
Що не так з розглядом скарг на відмову в реєстрації ПН/РК у формі відеоконференції?
За позицією бізнесу, строк розгляду скарг у 30 к. дн. у разі виявлення бажання взяти участь у розгляді скарги є необгрунтованим i фактично призведе до відмови платників податків від участі у розгляді скарг у режимі відеоконференції
24.06.20241 679
«Дебет-Кредит» за тиждень. Найкоротші бухгалтерські новини за 17 - 23 червня
«Дебет-Кредит» за тиждень. Найкоротші бухгалтерські новини за 17 - 23 червня
Зміни до ПКУ через запровадження «клубу білого бізнесу»; нові правила розгляду скарг на відмову в реєстрації ПН/РК; зміни у Порядку заповнення єдиної звітності – при звітуванні за ІІ квартал; QR-код військово-облікового документа: його зміст та скільки дійсний
24.06.20244 143
QR-код військово-облікового документу: який його зміст та скільки буде дійсним?
QR-код військово-облікового документу: який його зміст та скільки буде дійсним?
Урядом внесено зміни до Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів. Ці зміни стосуються використання QR-коду військово-облікового документу та почали діяти з 18 червня
20.06.20244 3737
З 1 липня діятимуть Закони про зміни до ПКУ та МКУ щодо експорту сільгосптоварів та нової форми ПН
З 1 липня діятимуть Закони про зміни до ПКУ та МКУ щодо експорту сільгосптоварів та нової форми ПН
20 червня в "Голосі України" опубліковано Закони №3706 та №3707 щодо боротьби з «чорним зерном» та неповерненням валютної виручки. Законом №3706 також передбачено скасування штрафів за неподання звітів щодо КІК та впровадження нових реквізитів ПН
20.06.20245 1142
УВАГА! Зміни до Порядку щодо єдиної звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ слід застосовувати при поданні за ІІ квартал
УВАГА! Зміни до Порядку щодо єдиної звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ слід застосовувати при поданні за ІІ квартал
Зокрема, нові ознаки доходів: 210 (допомога по частковому безробіттю), 211 (компенсація за пошкоджену нерухомість під час війни), а також редакційні правки щодо ознак доходів – 111, 112, 156, 189, 193 слід використовувати при звітуванні за ІІ квартал 2024 року
20.06.202418 8023
Зміни до ПКУ через запровадження клубу білого бізнесу: прийнято Закон
Зміни до ПКУ через запровадження клубу білого бізнесу: прийнято Закон
ВРУ прийняла у ІІ читанні та в цілому законопроєкт №11084 про особливості податкового адміністрування під час війни для платників з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства
19.06.20246 4109
 Нові правила ліцензування підакцизних товарів: прийнято закон
Нові правила ліцензування підакцизних товарів: прийнято закон
18 червня ВРУ прийняла у ІІ читанні законопроєкт №10346. Згідно з ним спрощується процедура отримання ліцензій для підакцизних товарів та запроваджується е-форма ліцензій на підакцизні товари
19.06.20243 269
Як розглядатимуться скарги на відмову в реєстрації ПН/РК у формі відеоконференції: аналіз постанови КМУ
Як розглядатимуться скарги на відмову в реєстрації ПН/РК у формі відеоконференції: аналіз постанови КМУ
З 16 червня платник ПДВ, який подав скаргу, зможе брати участь у розгляді матеріалів скарги особисто або через свого представника в режимі відеоконференції для надання усних пояснень. Зверніть увагу: форми скарг оновлено!
17.06.20241 734
«Дебет-Кредит» за тиждень. Найкоротші бухгалтерські новини за 10 - 16 червня
«Дебет-Кредит» за тиждень. Найкоротші бухгалтерські новини за 10 - 16 червня
Порядок е-бронювання через «Дію»; новий обов’язок для роботодавців – інформувати ПФУ про рух працівників; оновлені порядки призову на військову службу та ведення військового обліку; нюанси індексації зарплати у червні та липні та зниження облікової ставки НБУ
17.06.20244 644
20 червня – останній день подання податкової звітності за травень
20 червня – останній день подання податкової звітності за травень
Нагадуємо, що четвер, 20 червня, є граничним терміном для подання звітності за травень до ДПС. Але виконати свій обов'язок можна й після війни, якщо поки що немає такої можливості
17.06.20243 109